ÜHISPÖÖRDUMINE: Maakondlike haridustegevuste rahastamine riigi eelarvest
17.10.2025 tegid Raplamaa Omavalitsuste Liit ja teised maakondlikud arendusorganisatsioonid Haridus- ja Teadusministrile Kristina Kallasele ja Riigikogu Kultuurikomisjoni esimehele Liina Kersnale ühispöördumise, et juhtida tähelepanu maakondlike haridustegevuste korralduse ja rahastamise puudustele.
Ühispöördumise täistekst:
ÜHISPÖÖRDUMINE
Maakondlike haridustegevuste rahastamine riigi eelarvest
Lugupeetud minister Kristina Kallas
Lugupeetud Liina Kersna
Alates maavalitsuste kadumisest 2018. aasta algusest ei ole meie tunnetanud, et Haridus- ja Teadusministeerium peab vajalikuks haridusspetsialistide tööd maakondades ja piirkondades. Maavalitsuste tegevuse lõpetamise järel anti maakondliku arendustegevuse, rahvatervise, siseturvalisuse ja kultuuri valdkondade ülesanded maakondlikele arendusorganisatsioonidele (MAROdele), kelle tegevust rahastatakse Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi kaudu. Hariduse valdkonda sellesse süsteemi ei kaasatud, mistõttu puudub tänaseni selge raamistik ja rahastus maakondliku hariduskorralduse korraldamiseks. Ebaselge rollijaotuse ja rahastusega olukord hariduse valdkonna tegevuste osas on tekitanud maakondades hulgaliselt probleeme. Selline olukord on tekitanud vajaduse riiklikult üle vaadata, kuidas haridusvaldkonna juhtimine ja koostöö on regioonides tagatud. Haridusvaldkonna maakondliku tasandi vajalikkusele ja samas riikliku rahastamise puudulikkusele viitas ka Raplamaa Koolijuhtide Ühendus oma pöördumises Raplamaa Omavalitsuste Liidu poole (16.06.2025), mis sai ka antud pöördumise ajendiks.
Seni on maakonnad ja linnad maakondlike haridusspetsialistidele töö osaliseks või täielikuks tasustamiseks kasutanud üld- ja alusharidusasutuste õpetajate ning juhtide täiendusõppe piirkondlikuks korraldamiseks, õpilaste õppe mitmekesistamiseks ja õpilasürituste läbiviimiseks mõeldud toetuste vahendeid. Tegevusmudelid on seejuures maakonniti olnud väga erinevad.
- aastal muutis Haridus- ja Teadusministeerium ülalmainitud toetuse maksmise tingimusi ning sellega seoses on maakondlikes arendusorganisatsioonides teravalt üleval küsimus, kas ja millistest vahenditest saaksid senised tegevused jätkuda.
Haridus- ja Teadusministeerium katab sel õppeaastal läbi toetusvooru „Õpilaste andeid toetavate tegevuste elluviimine“ ainult aineolümpiaadide piirkondlike eelvoorude korraldamisega seotud kulud. Samas on meile Haridus- ja Teadusministeeriumi noorte- ja andepoliitika osakonnaga ning teaduskooliga veebikohtumistel selgeks saanud, et ministeerium eeldab, et maakondades tegeletakse endiselt ka:
- aasta õpetaja konkursi piirkondliku komisjoni töö korraldamisega ja
- aineühenduste tegevuse koordineerimisega.
Palume Haridus- ja Teadusministeeriumil selgitada, millisel viisil ja millistest vahenditest peaks maakondlikul tasandil neid ministeeriumi poolt eeldatavaid tegevusi rahastama?
Lisaks eeltoodule on meie hinnangul veel terve rida tegevusi, mida hariduse valdkonnas oleks mõistlik maakonna tasandil teha:
- aineühenduste tegevuse rahaline toetamine,
- õpetajate, haridusasutuste juhtide ja õpilaste maakondlikud tunnustamised,
- hariduse valdkonna arengukavade koostamine ja arenguprotsesside juhtimine,
- hariduse erinevate võrgustike (kooli- ja lasteaiajuhid, valdade haridusspetsialistid, hariduskomisjonid, tugispetsialistid jt) töö koordineerimine ja toetamine,
- maakondlike haridusprojektide ning omavalitsuste ülese koostöö juhtimine,
- õppimiskohustuse kuni 18. eluaastani nõude rakendamisele kaasaaitamine,
- kutsehariduse reformiga seotud teemad.
Arvestades, et loetletud tegevused on osa riigi hariduskorralduse tervikust, ootame ministeeriumilt selget seisukohta, kuidas on kavandatud nende tegevuste jätkamine ja rahastamine maakonna tasandil. Kas ministeerium näeb, et maakonna tasandil puudub igasugune vajadus mingeid hariduskorralduslikke tegevusi ellu viia?
Tänases olukorras ei ole maakondlikel arendusorganisatsioonidel ega omavalitsustel võimalik nimetatud tegevuste rahastamist oma vahenditest katta. Selleks, et tagada hariduskorralduse sidusus ja järjepidevus kogu riigis, teeme ettepaneku, et Haridus- ja Teadusministeerium looks sarnase toetusskeemi nagu kultuurivaldkonnas, kus maakondlikku juhtimist rahastatakse läbi Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi.
Teeme haridus- ja teadusministrile ja riigikogu kultuurkomisjoni esimehele ettepaneku kohtuda maakondade ja piirkondade esindajatega, et ühiselt arutada maakondlike haridustegevuste korraldust ja rahastamist. Leiame, et hariduskorralduslikud tegevused maakondlikul ja regionaalsel tasandil on riikliku haridussüsteemi toimimise seisukohalt vältimatud ning vajavad selget rollijaotust ja kokkulepitud lahendusi.
Lugupidamisega ja mõistliku lahenduse ootel
MTÜ Harjumaa Omavalitsuste Liit
MTÜ Ida-Virumaa Omavalitsuste Liit
SA Jõgevamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskus
SA Järvamaa
SA Läänemaa
MTÜ Lääne-Virumaa Omavalitsuste Liit
MTÜ Põlvamaa Omavalitsuste Liit
MTÜ Pärnumaa Omavalitsuste Liit
MTÜ Raplamaa Omavalitsuste Liit
Saaremaa Vallavalitsus
MTÜ Tartumaa Omavalitsuste Liit
SA Valgamaa Arenguagentuur
MTÜ Viljandimaa Omavalitsuste Liit
SA Võrumaa Arenduskeskus
Tallinna Haridusamet
Tartu Linnavalitsus
Eesti Koolijuhtide Ühendus